Brandstof voordelen elektrische auto

Er zijn veel online calculators waarin we kunnen zien dat de brandstofkosten, of het nu diesel of benzine is, veel hoger zijn dan die van elektriciteit. Nissan biedt zelfs zijn eigen calculator aan, zodat u een schatting kunt maken van het besparingsoverzicht met de Leaf auto.

De belangrijkste reden achter dit prijsverschil is de hoge energie-efficiëntie van de elektrische auto. Hiervoor kun je een laadpaal op autolaadpalen.com aanschaffen. Om een idee te krijgen, 62 mijl rijden met een elektrisch voertuig kost 13 kWh en, in tegenstelling, met een verbrandingsvoertuig met een verbruik van 5L/62 mijl, zouden we het equivalent van 45 kWh benzine nodig hebben, hoewel dit kan variëren afhankelijk van de grootte van het voertuig.

De gemiddelde prijs

In feite ligt de gemiddelde elektriciteitsprijs per kWh in het VK bij 14 pence (£0,14). Echter, afhankelijk van de tijdzone, de kosten van de kWh kan oplopen tot 5p / kWh (0,05£ / kWh) als het voertuig wordt opgeladen tegen een daluren tarief die de daluren kan variëren afhankelijk van het bedrijf ingehuurd, maar variëren van 12:30 uur tot 4 uur ‘s nachts. En we kunnen zelfs gratis tarieven voor het opladen van elektrische voertuigen contracteren, zoals het tarief dat wordt aangeboden door SSE Energy Services. Aan de andere kant zijn de kosten van loodvrije 95 benzine ongeveer 115 pence (£1.15) per liter en diesel ongeveer 118 pence (£1.18) per liter. Mocht je een laadpaal willen, dan kun je via autolaadpalen.com om laadpaal te installeren bij jou thuis. 

 

De gemiddelde prijs per kWh in de VS verschilt niet al te veel, want deze ligt op $ 0,1319, maar de brandstofprijzen verschillen iets meer, want zij zijn iets duurder: Loodvrije 95-benzine kost ongeveer 2,838 dollar per liter en diesel kost ongeveer 2,429 dollar per liter.

 

En in landen als Spanje liggen de gemiddelde kosten van een kWh rond 0,10€, maar het kan zelfs 0,08€/kWh zijn als er buiten de piekuren wordt opgeladen. Anderzijds liggen de kosten van loodvrije 95-benzine rond 1,17€/l en die van diesel rond 1,06€/l.

Vergelijking met andere landen

De vergelijkingen tussen de verschillende landen zijn dus zeer billijk, aangezien de prijzen van zowel kWh als brandstof vrij gelijkaardig zijn.

Dus, als 62mi rijden met een elektrische auto met een daltarief 0,65€ kost en met een benzineauto met een verbruik van 5L/62mi 5,75€ kost, is de elektrische auto bijna 90% goedkoper!

We zullen dus een vergelijking maken door te kijken naar hetzelfde voertuig met dezelfde prestaties in zowel de benzine- als de elektrische versie: de Hyundai Kona.

Andere auto’s

Aan de ene kant hebben we de Hyundai Kona Benzine die geprijsd is rond 18.250 £ en aan de andere kant hebben we de elektrische Hyundai Kona die een verkoopprijs heeft van rond 30.150 £. Wow, een verschil van 11.900 pond!

 

Maar laten we de cijfers nog eens doen, rekening houdend met een jaarkilometrage van 12.427mi. Met de Kona benzine (laten we zeggen dat we een niet-agressief rijgedrag hebben en dat hij 7L/62mi verbruikt), zullen we een jaarlijkse uitgave hebben van £1.614. Aan de andere kant, met de elektrische Kona zullen de kosten slechts £ 130 zijn, als we geen gratis tarief hebben voor het opladen van onze elektrische auto. Wow! Nu is het verschil ook merkbaar, toch?

Wat blijkt: 

De elektrische verdient zichzelf in minder dan 8 jaar terug! Dan hebben we toch al een van de grootste voordelen van een elektrische auto, nietwaar?

 

Maar het mooiste van alles is dat we maar één besparingsfactor in ogenschouw nemen! Trek nu de registratiebelasting, de wegenbelasting, het onderhoud, de parkeerkosten af… De besparingen van de elektrische auto zijn veel groter dan u zich had voorgesteld, toch? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *