Feiten en cijfers
- De nieuwe N31 krijgt in totaal
5 viaducten en 1 aquaduct.
- Er worden circa 9200 palen geheid, met een lengte variërend van 18 tot 21
meter.
- Er worden circa 4500 damwanden getrild, met een lengte variërend van 15 tot
29 meter.
- Er wordt circa 350.000 kuub grond afgegraven. Dit zijn ongeveer 14000
vrachtwagens.
- Er komen 2 tijdelijke bruggen. Één bij de Kimswerderweg en één bij de
Grensweg.
- Er komen 2 bypasses. Één bij de Kimswerderweg en één bij de Grensweg.
- In de eindsituatie gaat al het verkeer van Harlingen via de Centrale
aansluiting de N31 op.
Verdubbeling: de N31 ter hoogte van Harlingen wordt een
tweebaansweg. De nieuwe N31 wordt waar mogelijk naast de bestaande weg
aangelegd.
Verdieping: de nieuwe weg wordt verdiept
aangelegd over een lengte van circa 2 kilometer. DIt gebeurt in een zogenaamde
open bak. Deze bak ligt ongeveer 4,6 meter onder 'maaiveldniveau'. Er komt dus
geen tunnel.
Koningsbrug: de Koningsbrug blijft in de nieuwe situatie bestaan
en is bedoeld om langzaam verkeer en landbouw verkeer het Van Harinxmakanaal te
laten passeren. Dit geldt ook voor het deel van de huidige N31 tussen Midlum en
de Koningsbrug.
Twee stadsdelen verbonden: de nieuwe weg komt grotendeels
verdiept te
liggen. Hierdoor verdwijnt de visuele tweedeling
van de stad Harlingen.
Lokale wegen: lokale wegen worden op
verschillende plaatsen aangepast zodat ze straks goed op de nieuwe N31
aansluiten.
Snelheid: de nieuwe N31 is een autoweg.Dat
betekent dat er maximaal 100 kilometer per uur mag worden gereden.
Voordelen: de nieuwe N31 zorgt voor een
snellere en veiligere doorstroming van het verkeer door en rond Harlingen. De
verdiepte aanleg van de weg zorgt ook voor minder geluid in de directe omgeving
van de nieuwe weg. De aanleg geeft bovendien ruimte voor nieuwe
ontwikkelingskansen op de terreinen van Spaansen en Perseverantia. Beide
locaties liggen straks direct aan de nieuwe weg.
Budget: voor de aanleg van de nieuwe N31
is in totaal een budget van 146 miljoen euro beschikbaar (prijspeil 2011).
